fbpx

Waarom een pitch stom en onzinnig is - plus een oplossing die wel werkt

Ik ben al dagen aan het ploeteren op een nieuwe pitch, eentje voor mijn nieuwe online training.

Maar alles wat ik bedenk, krijg ik mijn strot niet uit.

Bij de vraag: “Wat doe jij?”

Ga ik niet zeggen. “Ik help ondernemers met het schrijven van overtuigende teksten.” of “Ik help ondernemers met het schrijven van teksten.”

Voor mij klinkt dit niet natuurlijk. 

Ik zou eerder beginnen, veelal vanuit mijn enthousiasme… “Ik heb zoiets tofs gemaakt afgelopen tijd en ik ben er nog rete trots op ook. Ik heb een geweldig online programma geschreven…”  

Ja, thats me…, ik begin te ratelen en hou niet meer op.

Ik vind een elevator pitch vaak onnatuurlijk en houterig overkomen.

Zie je het al voor je?

Je bent op een netwerkbijeenkomst en iedereen begint met: “Ik ben … [naam functie] en ik help…. [jouw doelgroep].” Borrrrrrring….

Bijvoorbeeld:  “Ik ben een Supply chain consultant.” [Een wat???]. “Ik heb een eigen netwerksysteem geïntegreerd in bestaande infrastructuren.” [Wat leuk voor je??? pfff…..]

Of we proberen creatief te worden … “Ik help mensen hun dromen waar te maken.”  “Ik verander potentieel in goud.” Bla, bla, bla.

Mijn manier van enthousiast beginnen te ratelen is misschien ook niet de oplossing, maar van de voorbeelden hierboven word ik ook niet blij.

Wat dan wel?

Dit is wat ik denk.

Maak de mensen nieuwsgierig.

Ik zag onlangs een geweldig voorbeeld van tijdens een netwerkbijeenkomst. Er was een dame die het volgende antwoord gaf op de vraag “wat doe je?” En dit is wat ze zei: 

 “Ik help rijpere vrouwen er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien.”

En wat gebeurde er, je raadt het al. Belangstellende begonnen wedervragen te stellen, en dit gaf haar de ‘toestemming’ om haar verhaal te vertellen om haar product te verkopen…

Briljant.

Stop met hakkelen om jezelf zo goed mogelijk op de kaart te zetten, maar stel gewoon een vraag wat leidt naar een wedervraag, zodat jij op een ontspannen manier je dienst of product in de spotlights kunt zetten. 

Een voorbeeld wat je kunt zeggen op de vraag “wat doe jij?” 

Ik besteed voornamelijk mijn tijd aan _________

  • het schrijven van boeken
  • het maken van online programma’s
  • het geven van trainingen
  • het coachen van [doelgroep]
  • het bewust maken van [doelgroep]
  • het geven van _________ behandelingen

Ik geef je op een briefje, als de mensen interesse hebben in datgene wat jij doet, ze je gelijk een wedervraag stellen. Bijvoorbeeld: welke trainingen geef je, wat voor programma’s maak je, waar coach je de mensen in enzovoort.

In plaats van de mensen te vermoeien met een saaie [elevator] pitch maak je ze nieuwsgierig, wat jou weer in staat stelt je langere verhaal te vertellen over hoe jij jouw klanten het beste helpt.