fbpx

Dit is de reden waarom je de pijn moet blootleggen in je tekst als je meer klanten wilt bereiken

Als copywriting coach bij de MasterMoves hebben we het vaak over hoe je de pijn en de problemen van je potentiële klanten toepast in je teksten. 

En dit geeft nogal eens weerstand, veel weerstand. 

Deelnemers die afhaken en uitloggen uit de online omgeving, simpelweg omdat ze niet verbonden willen worden met de woorden: pijn en problemen. Als ondernemer ben je er juist voor om de pijn en problemen op te lossen en wil je er liever niet over praten. 

Maar juist als jij die pijn en de problemen benoemd van jouw ideale klant, zorgt dit voor de welbekende ‘klik’.

Om die verbinding te krijgen met je ideale klant, zul jij je in hen moeten verplaatsen.

Stel jezelf de volgende vragen om je doelgroep beter te leren kennen; 

Wat frustreert hen?

Waar worstelen zij mee?

Waar liggen ze wakker van?

Want alleen dan weet jij hoe jij hen op de beste manier kunt helpen.

Het woord pijn is niet fijn, maar realiseer je dat mensen alleen in beweging komen bij deze 2 dingen: 1. als er een noodzaak is of 2. bij urgentie.

Eerder niet.

Met andere woorden als ze geen noodzaak of urgentie voelen in jouw teksten zullen ze niet in beweging komen en voor jou kiezen. Aiii…

Ken je de uitdrukking:

“Sell Them What They Want, Give Them What They Need”

Weet jij wat jouw klant nodig heeft?

Veel mensen weten niet zo goed wat ze nodig hebben. Ze roepen meestal wat ze willen of vaker nog wat ze niet willen. 

Een voorbeeld: 

Mijn zus riep vorige week: “Ik heb nachten niet geslapen, ik heb amper nog de energie om de dag door te komen”

Maar dit is niet wat mijn zus nodig heeft, meer energie om de dag door te komen. Dat is wat ze uiteindelijk wil. 

Jij als expert weet wat mijn zus nodig heeft...

Een yoga lesje, een meditatie cursus of een abonnement op de sportschool enzovoort. Maar je moet haar er wel eerst even bewust van maken.

Mijn zus zal niet in de ochtend, brak en uitgeput, op de rand van haar bed zitten met de gedachten: laat ik eens aan yoga of meditatie gaan doen. 

Misschien gaat ze dit wel bedenken als ze jouw Facebook post heeft gelezen waarin jij haar ‘wakker’ schudt met wat zij nodig heeft om meer energie te krijgen?

Jij weet als deskundige wat jouw ideale klant nodig heeft. 

Om een tekst te schrijven waarmee je mensen wakker schudt, is het belangrijk te achterhalen waar ze wakker van liggen, wat hun frustraties zijn en waar ze mee worstelen.

Maak ze bewust met woorden die hun pijntjes en problemen blootleggen, want dat zorg ervoor dat jouw klant die verbinding wèl met jou voelt. 

Om de eenvoudige reden dat jij hen zo goed begrijptYes!