fbpx

In 5 stappen naar een winstgevende LinkedIn samenvatting

Sinds een paar maanden ben ik lekker actief op LinkedIn. Ik ben eerlijk met je, ik had niet zoveel met dit platform. Dit bleek achteraf toch een belemmerende overtuiging die ik ergens in het verleden heb opgedaan en wat mij dus geen sikkepit verder hielp

Ik heb me eroverheen gezet. 

Goddank wat een leuke mensen tref ik hier.

Wat een enthousiasme, maar ook wat een ellende tref ik aan in de profiel samenvattingen op LinkedIn.

Je leest het goed: ellende.

Bij elke nieuwe connectie kijk ik even wie er verstopt zit achter de LinkedIn pagina. Even spieken wie ze zijn en wat ze doen. In 8 van de 10 gevallen, en in overdrijf niet, mis ik deze doorslaggevende antwoorden om klanten binnen te harken in je samenvatting:

  • Wie help jij en waar ligt jouw doelgroep wakker van?
  • Het resultaat van je product of dienst.

En dit is zo jammer, want door een paar simpele aanpassingen is het eenvoudig te veranderen en het levert je zoveel meer klanten, nieuwe relaties en samenwerkingen op.

Tip #1 Zet even je eigen ego opzij. Je connecties vinden het niet zo interessant om te lezen welke baantjes je hebt gehad en je padvinders verhaal mag je ook achterwege laten.

In de samenvatting van LinkedIn gaat het even NIET over jou, maar over de mensen die je graag wilt helpen met jouw dienst of product.

Ik geef je 5 eenvoudige stappen om je beste samenvatting ooit te schrijven, zodat je meer connecties interesseert om met je samen te werken en minder afhakers hebt.

Stap #1: omschrijf het probleem waar jouw doelgroep wakker van ligt. Een simpele vraag die je met ja of nee kunt beantwoorden is vaak al voldoende.

Stap #2: wat is het gevolg als je doelgroep het probleem NIET gaat oplossen? Benoem hier een aantal gevolgen – je mag hier best een beetje inspelen op de emotie van je doelgroep.

Stap #3: wat is jouw oplossing – beschrijf jouw dienst of product in een paar vlotte zinnen.

Stap #4: naast stap 1 is dit het belangrijkste: benoem je RESULTAAT. Wat levert het je doelgroep op als ze met jou gaan samenwerken? Mocht resultaat lastig zijn, benoem dan de voordelen van je product of dienst.

Stap #5: nu mag je even opscheppen met waar jij expert in bentBijvoorbeeld: hoeveel mensen jij al hebt geholpen met jouw dienst of product en wat zijn de resultaten, misschien heb je wel een boek geschreven waar je super trots op bent of heb je ooit een prijs gewonnen wat relevant is om te vermelden.

Benoem de dingen die je expert status ondersteunen en waarvan je lezers in katzwijm vallen.

Met bovenstaande stappen ga je in op de emotie van de lezer. Primaire emoties worden opgeroepen door de buitenwereld, automatisch en onbewust

Met deze kennis wordt het allemaal een stuk eenvoudiger om een ‘fanbase’ op te bouwen, omdat je lezers automatisch en onbewust reageren op emotie prikkels – maak hier gebruik van in je teksten!

Wist jij dat 95% van al onze aankopen we doen vanuit emotie – wat we later rationeel gaan uitleggen aan onze omgeving?

Kortom:

wil jij een succesvol bedrijf met een onafgebroken stroom aan klanten?

Zorg er dan voor dat je leert hoe jij woorden voor jouw bedrijf kunt inzetten, zodat je de mensen raakt, verleid en overtuigd.

Jouw dienst kan steengoed zijn. Zonder de juiste woorden verkoop je niks.

PS Oh ja, vermijd vakjargon of woorden met meerdere betekenissen, dit zijn dikke vette afhakers.