salespagina
salespagina
Susan Wind

Susan Wind

Waarom een salespagina?

Een salespagina is een pagina waarin je tijdelijk een speciaal aanbod weggeeft. Een aanbod waarbij je denkt, dit kan eigenlijk niet. Zoveel waarde voor zo weinig geld. Je gaat je er bijna ongemakkelijk bij voelen.

Zodra je dit gevoel hebt… Dan zit je goed.

Let maar eens op.

Vele succesvolle ondernemers  [Eelco de Boer, Peter Post, Simone Levie enzovoort]  gebruiken van tijd tot tijd een Salespagina om hun producten of diensten te verkopen.

In deze blog leg ik jou stap voor stap uit hoe jij een salespagina opzet.

Eerst even dit voordat we van start gaan.

Je kan een salespagina op 2 manieren inzetten. De eerste manier is een pagina, die je permanent op de site laat staan. De tweede manier is een salespagina die je tijdelijk inzet om in een korte tijd een dienst of product extra voordelig te verkopen. Deze tweede variant is alleen via een link te bereiken en wordt gepromoot via bijvoorbeeld Sociale media [ deze laatste variant heeft mij al veel klanten opgeleverd]. 

Tip: neem voor een salespagina een product of dienst die al lekker loopt.

Even een klein stukje theorie.

Een salespagina is een pagina waarbij er geen afleidingsmogelijkheden zijn. Je hebt hier geen menubalk of linkjes/doorkliks naar andere pagina’s. Dit heeft als doel dat de bezoeker deze pagina in zijn geheel doorloopt. Op een salespagina worden er kopregels, onderstrepingen en vetgedrukte letters gebruikt. Eigenlijk mag een salespagina best lelijk of saai zijn, de tekst doet zijn werk op deze pagina. 

1.Maak een pakkende koptitel

Dit kan van alles zijn, een stukje tekst. Jouw programma/training of iets over een product.

2. Welk probleem los jij op?

Stel een vraag met daarin een probleem omschreven aan de lezer die ze met ‘ja’ of ‘nee’ moeten beantwoorden

3.Wat is het gevolg als je het probleem niet oplost?

Maak in de volgende stap een klik met jouw doelgroep. Stel een vraag of vertel iets over jou ervaringen waarin zij zich herkennen. Lukt dit niet, vertel een ervaring van een klant waarmee je een ‘klik’ creëert. In dit stukje van de tekst laat je de bezoeker van de website de ‘pijn’ voelen van zijn of haar probleem. Dit is belangrijk omdat klanten altijd kopen vanuit emotie. Om meer succes uit jouw pagina te halen is dit gedeelte van cruciaal belang.

4. Deel jouw eigen ervaring

Hier leg je uit dat jij ook met het probleem te kampen hebt gehad en wat jij er aan gedaan hebt om dit probleem op te lossen. Lezers krijgen meer vertrouwen als jij hun probleem hebt doorleeft. Dit schept een band. Je mag je ook wat kwetsbaarder opstellen in dit gedeelte van je salespagina, hierdoor krijgen ze meer gevoel bij jou.

5 .Wat is jouw oplossing voor het probleem?

Benoem hier jouw product of dienst als oplossing voor het probleem.  Hou het hier kort. Bijvoorbeeld:

6 . Wat is het resultaat van jouw oplossing?

Omschrijf de voordelen van jouw product of dienst. Welke resultaat gaat het de klant opleveren om met jou samen te werken. Let op! website bezoekers zijn alleen geïnteresseerd in het resultaat van jouw product of dienst.

Maak een opsomming van alle voordelen van jouw product en zet deze in bullet onder elkaar. Maak een lijstje en schrijf op wat jouw dienst of product de klant oplevert. Denk hier goed over na, ga desnoods vragen bij klanten die al gebruik hebben gemaakt van jouw product of dienst hoe zij dit hebben ervaren.

Bijvoorbeeld.

  • als klanten bij jou zijn geweest ervaren ze rust in hun hoofd;
  • als klanten jouw product hebben gekocht, besparen ze veel tijd;
  • als klanten mijn strategiesessie hebben gevolgd hebben ze weer nieuwe inspiratie voor hun bedrijf.

Een aantal voorbeelden die je benoemt op je salespagina [maximaal 7]. Om de voordelen nog krachtiger te laten werken is de volgende stap dat je de voordelen van de voordelen benoemt.

Dit gaat als volgt.

  • als klanten bij jou zijn geweest ervaren ze rust in hun hoofd, hierdoor ben je minder snel geïrriteerd en weer die leuke vader voor jouw kinderen;
  • als klanten jouw product hebben gekocht besparen ze veel tijd, waardoor je meer tijd kunt besteden aan dingen die echt belangrijk voor hen zijn;
  • als klanten mijn strategiesessie hebben gevolgd hebben ze weer nieuwe inspiratie voor hun bedrijf, zodat ze met deze nieuwe inzichten hun omzet verdubbelen.

7. Zorg voor bewijsvoering

Plaats hier reviews, aanbevelingen, testimonials van klanten die jouw product of dienst al hebben gekocht. Laat ze hier (indien mogelijk) vertellen wat hun ervaring is met jouw dienst of product en wat het hen heeft opgeleverd.

8. Benoem de prijs van jouw dienst of product en werk met bonussen

Benoem de prijs van jouw product of dienst en benoem alles [in een opsomming] wat ze krijgen voor deze prijs.

Voeg bonussen toe aan je pagina, leuke extraatjes waarbij je de websitebezoeker nog meer waarde biedt.

Tip! mocht het zijn dat je workshop, training, diensten of producten niet goed verkopen. Verlaag niet de prijzen maar voeg meer/ betere bonussen toe.

9. Neem bezwaren weg

Misschien kan jij je hier herkennen…

Je leest iets over een product of dienst en gaandeweg het lezen komen er allerlei hersenspinsels naar boven waarom je dit product of dienst niet gaat kopen omdat… [vul maar in]

Het is belangrijk dat jij in jouw salespagina deze hersenspinsels de kop indrukt bij je websitebezoeker.

Zodra er ‘bezwaren’ zijn, gaan de websitebezoekers niet kopen. Je weet inmiddels dat je websitebezoekers kopen op basis van emotie. Een bezwaar is een negatieve emotie… probeer dit te voorkomen.

Maak een lijstje voor jezelf waarom men jouw product of dienst niet koopt.

Ik noem een paar voorbeelden [willekeurig]:

  • in mijn branche gaat een salespagina niet werken;
  • ik ben al zoveel bij coaches en/of therapeuten geweest, het helpt toch niet meer bij mij;
  • ik ben enorm teleurgesteld in [soortgelijke] producten/diensten die niets hebben geholpen;
  • ik heb geen tijd voor een nieuwe training;
  • ik wil niet online/offline leren;
  • de lesdagen komen mij niet uit;
  • ik werk overdag en kan alleen in de avond;
  • ik heb al zoveel diëten geprobeerd, maar niets helpt. Deze zal ook niet helpen.

Als jij het lijstje compleet hebt ga je de bezwaren elimineren.

Leg uit aan de websitebezoeker welke oplossing jij hebt bedacht voor hun bezwaar. Bijvoorbeeld: je werkt online en offline, ze kunnen de training volgen in eigen tempo [bezwaar-drukte], jouw product of dienst werk wel… [leg uit waarom] enzovoort.

10. Call to Action

Schrijf een ‘call to action’ waarbij ze zich zonder te veel moeite aanmelden. Een call to action moet directief zijn.

Gebruik hiervoor een ‘button’. Krachtige button teksten zijn bijvoorbeeld:

Ja, ik meld me nu aan

Ja, stuur mij ….

Bestel hier nu mijn programma

Nog een paar tips!

  • neem echt de tijd om een salespagina te realiseren, als de pagina goed in elkaar zit gaat deze alleen voor jou werken;
  • je kunt de tekst [gedeelten] overal gebruiken bijvoorbeeld je Facebook, e-mails enzovoort;
  • ga je hele product of dienst en schrijf de voordelen op;
  • zoek naar de oplossing voor jouw klant, verdiepen in je doelgroep is hiervoor noodzakelijk;
  • maak er een super mooi aanbod [bonus] van, zo’n eentje waar je buikpijn van krijgt omdat het TE mooi is voor het bedrag wat je er voor vraagt;
  • creëer schaarste;
  • je vertelt niet wat ze allemaal krijgen [methodes] maar over wat het resultaat is van jouw product of dienst, klanten zijn alleen geïnteresseerd in het resultaat.

Wil jij ook een dergelijke salespagina maken voor jouw website maar je hebt hulp nodig? Ik help je graag verder maak hier een afspraak voor een gratis gesprek.

Susan Wind

Deel deze blog