
Hoe ontsnap je aan de hel die verkopen heet
Als je houdt van wat je doet, maar je haat het om je diensten te verkopen, dan zou je deze blog interessant kunnen vinden.
Bijna alle ondernemers die ik ontmoet, houden van hun werk. Het geeft ze energie en het zijn over het algemeen blije inspirerende mensen.
Ze helpen hun klanten graag hun doelen te bereiken en problemen op te lossen. Werk is echt hun passie, behalve dat ene ding….
Ze hebben een hekel aan verkopen.
‘Het geeft me het gevoel dat ik de waarde van wat ik doe moet rechtvaardigen.’ Dit is een opmerking die ik regelmatig hoor.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb hier zelf ook heel veel last van gehad.
Het is niet fijn om iemand te moeten overtuigen dat jij hun problemen kunt oplossen. Waarna je dan ook nog vaak te horen krijgt: “laat me erover nadenken, ik kom er bij je op terug”. Dat voelt als een enorme verspilling van je tijd.
Maar we hebben klanten nodig.
Hoe kun je dit oplossen?
Dit is waar ik in geloof en ik denk dat het ook voor jou goed zal werken.
Stop met focussen op verkoop en focus in plaats daarvan op het verzamelen van volgers die jouw ideale klanten zijn.
Dus geen old-school marketing die alleen maar een hoop waardeloze ‘leads’ oplevert. ‘Leads’ waar je niks aan hebt, bijvoorbeeld omdat ze jou niet kunnen betalen of omdat jullie geen ‘klik met elkaar ervaren.
Om een voorbeeld te noemen, ik had een aantal garagehouders op mijn mailinglijst staan. Je ziet dat ze bij de eerste e-mails zich vaak alweer uitschrijven. En dat is prima voor beide partijen 😉
Besteed je kostbare tijd aan [potentiële] klanten, die precies weten wat je doet, wat je in rekening brengt en hebben besloten dat jij de persoon bent die het beste in staat is om met hen samen te werken.
Dus als je met een potentiële klant praat, verkoop je dus nooit.
Je kijkt of er een goede ‘klik’ is. Je bespreekt zijn of haar problemen en jouw manier van werken en je besluit hem of haar als klant aan te nemen, of te laten voor wat het is.
Dat is dus een hele andere mindset die vóór je gaat werken.
Klanten afwijzen omdat ze niet goed voelen is een ‘ware’ shift in je mindset en geeft je een enorme ‘power boost’
Er is geen druk meer om te ‘moeten’ verkopen.
De kracht ‘shift’ van hen naar jou…
En de dagen dat je ‘je diensten verkoopt’ zijn voorgoed voorbij.
Moeite met je doelgroep bepalen? Lees dan even deze blog.