Salespagina (9)
Susan Wind

Susan Wind

De eeuwige hamvraag waar veel ondernemers mee worstelen. In deze blog beschrijf ik een stappenplan naar meer klanten.

Om meer klanten aan te trekken zijn er 3 dingen die je consequent uitvoert.  

#1 voer elke dag een marketing actie uit om in contact te komen met je klant

#2 nodig deze potentiële klant uit voor een gesprek

#3 in dit gesprek ga je de klant binnen halen

Als je deze stappen consequent uitvoert zul je merken dat je meer grip krijgt op een continue klantenstroom. 

Klinkt heel simpel…

Op papier.

Maar in de werkelijkheid haken bij stap 2 veel ondernemers al af.

Het in gesprek komen met je potentiële klant is voor veel ondernemers lastig. Dit heb ik ook zo ervaren.

Ik heb moeite om zomaar op iemand af te stappen en mijn ‘Pitch’ af te draaien.

Sterker nog… 

In het verleden hakkelde ik maar wat af op netwerkbijeenkomsten en veelal droop ik af met de staart tussen de benen.

Ik kwam tot het volgende inzicht:

“Op het moment dat ik het gevoel kreeg dat ik iets moest gaan ‘verkopen’ blokkeerde ik volledig”

Ik ging op onderzoek uit, er moest een andere oplossing zijn.

Uit het boek, Get Clients Now! van C.J. Hayden ontdekte ik dat er 3 dingen nodig zijn om potentiële klanten te krijgen.

Je potentiële klanten, ze moeten je kennen, vertrouwen en leuk vinden [know,like & trust].

Kennen: dat klanten weten van jouw bestaan en dat je ze iets waardevols te bieden hebt. Je hebt een oplossing voor hun probleem. 

Vertrouwen: je potentiële klant krijgt door dat je goed bent in je vak en dat je betrouwbaar bent. Verkoop je een dienst dan willen mensen eerst heel veel vertrouwen in jou hebben voordat ze met je willen samenwerken. Dit kan je alleen bereiken door een expertstatus te claimen.

Like [Leuk]: bouw een relatie op met je potentiële klant en zorg dat ze je leuk gaan vinden. Dan gunnen ze jou de ‘job’.

“The real key to successful marketing is picking just a few simple, effective things to do and doing those things consistently” C.J. Hayden

Hoe kom je in contact met je potentiële klant?

Volgens Hayden zijn er ruwweg 5 manieren om in contact te komen met je potentiële klanten:

  1. direct contact – telefoon of e-mail
  2. netwerken – on-, en offline
  3. spreken – webinars, presentaties, trainingen en workshops
  4. schrijven – bloggen, nieuwsbrieven, artikelen en boeken
  5. advertenties*

*] Het plaatsen van een advertentie in kranten of via sociale media is uit dit rijtje het minst effectief. Omdat het geen van de onderdelen [know,like en trust] in is verwerkt. Dit is een van de redenen dat je weinig reacties hebt op een Facebook of Instagram advertentie waarbij jij alleen ‘verkoopt’. 

Wil je resultaat behalen uit een Facebook met een verkoopadvertentie, doe dit met een groot advertentiebudget. Door schade en schande ben ik wijzer geworden door veel te adverteren op Facebook. Het werken met kleine budgetten leverde nauwelijks iets op. Zonde van mijn geld, leuk voor Mark Zuckerberg.

Afgelopen zomer tijdens mijn vakantie [2018] heb ik besloten niet meer te ‘verkopen’

Het moest anders maar hoe…

“Ik wilde niet leuren en sleuren met mijn diensten!”

Ik ontdekte tijdens mijn coaching van Eelco de Boer dat alle kleine ondernemers eigenlijk  ‘informatiegoeroes’ moeten worden.

80% informatie leveren en maximaal 20% verkopen, volgens Eelco.

Sinds ik deze mindset heb gemaakt is de energie bij mij gaan stromen. Ik hoef niet meer te verkopen maar ik sta nu elke dag op met de gedachte:

‘Hoe kan ik weer waardevolle informatie geven aan mijn doelgroep’

Als je waardevolle informatie geeft, dan krijgen je potentiële klanten meer vertrouwen in je kunnen. Ze gaan je meer waarderen, leren je kennen en gaan je leuk vinden. Je gaat je richten op het geven van informatie en daarmee help je mensen.

En van helpen word je blij.

Althans, ik wel.

Nog even terug naar de 3 stappen, weet je ze nog?

#1 voer elke dag een marketing actie uit om in contact te komen met je klant

#2 nodig deze potentiële klant uit voor een gesprek

#3 in dit gesprek ga je de klant binnen halen

#1 dagelijks een marketingactie

Dit kunnen verschillende acties zijn, een post op SM, een video, een nieuwsbrief, een story op instagram, organiseer een workshop, geef een webinar enzovoort. Er zijn legio mogelijkheden te bedenken om dagelijks iets van je te laten horen. 

Bovenstaande stap is voor de meeste ondernemers geen probleem. Je gaat schrijven, spreken, posten, netwerken om zo met je potentiële klant in contact te komen.

Maar dan.

#2 nodig deze potentiële klant uit voor een gesprek

Als je in gesprek bent tijdens een bijeenkomst stel bijvoorbeeld de volgende vraag;

‘Ik heb een aantal ideeën/oplossingen voor je mag ik je volgende week bellen?’

Veel mensen zullen ‘Ja’ zeggen omdat ze een oplossing voor hun probleem zoeken of naar nieuwe ideeën voor hun bedrijf [indien je met ondernemers werkt].

#3 in dit gesprek ga je de klant binnen halen

In mijn Blog- Verkopen zonder ‘verkoperig’ te zijn leg ik in 3 stappen uit hoe jij een verkoopgesprek voert maar wat niet als ‘verkopen’ voelt. Deze blog kun je hier lezen

Wil je nog meer ideeën om toe te passen in je eigen bedrijf. Ik ga graag met je in gesprek. Stuur een berichtje.

Deel dit bericht