Gratis Storytelling formule

Stel je voor je krijgt veel meer interactie op je berichten? Meer reacties en uiteindelijk klanten door simpelweg verhalen te vertellen want: 

  • Verhalen blijven hangen. 

  • Verhalen roepen emotie op.

  • Verhalen verbinden.

Schrijf een verhaal en je weet zeker dat je bericht van A tot Z gelezen wordt, zonder dat je lezers afhaken.  

Het vertellen van een verhaal is een van de beste manieren voor het werven van klanten, immers een goed verhaal blijft langer hangen.

Dus verpak jouw boodschap in een verhaal. Gebruik daarbij voorbeelden en succesverhalen uit je bedrijf of praktijk.

In deze simpele formule de 3 volgende stappen, maar eerst wil ik een aantal tips met je delen.

Tip #1

Bedenk van te voren na welke emotie je lezer moet voelen bij het lezen van jouw tekst. Bijvoorbeeld: emoties van motivatie – omdat ze eindelijk een oplossing voor hun probleem hebben gevonden, frustratie/boosheid, humor of wil je dat je lezer geïnspireerd wordt?

Tip #2

Als je bepaald hebt in welke emotie je verhaal geschreven wordt, probeer jezelf ook in deze emotie te verplaatsen tijdens het schrijven, zodat je lezers het verhaal in elke cel van zijn lichaam voelt.

Tip #3

Begin met het einddoel van je tekst in gedachten. Wat is het resultaat van je tekst en leidt dit naar datgene wat je wilt aanbieden/verkopen of zorgt voor nieuwe inschrijvingen?

Tip #4

De meest eenvoudige manier om een verhaal te schrijven is door te beginnen met onderstaande vragen uit te werken in bullets.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wanneer (tijd) speelde de situatie zich af ?
  • Wat was toen de situatie van jou of je karakter?
  • Hoe voelde jij of je karakter zich toen?
  • Wat was het conflict – waar worstelde jij of je karakter mee?
  • Welke emoties kwamen hierbij kijken?
  • Wat heeft alles veranderd voor jou of je karakter?
  • Wat leerde jij of je karakter?
  • Welke oplossing heb jij of je karakter gevonden?
  • Wat was de transformatie van jou of je karakter?
  • Wat heeft deze transformatie jou of je karakter gebracht? Denk in resultaat of (persoonlijke) groei.
  • Wat is het moraal of (levens)les van het verhaal?
  1. Story: Bedenk een tekst door een plaatje te schetsen van de situatie of een incident wat jij zelf of je ‘karakter’ heeft meegemaakt. Hou het klein, het hoeft geen levensverhaal te worden. Dit verhaal dient als inleiding voor de tip of inzicht wat je in de 2e alinea geeft.
  1. Tip of inzicht: Wat is het moraal van het verhaal? Wat is de (levens)les die je lezer hier uit kan halen? Zorg dat het moraal of de (levens)les aansluit bij datgene wat je wilt verkopen of aanbieden.
  2. Call to action: Sluit af met een call to action, waar stuur je de lezer naar toe?
SUCCES MET WOORDEN

SUCCES MET WOORDEN

Hét complete on-, en offline copywriting programma met tekstformules, schrijftemplates en stappenplannen om TOPteksten te schrijven voor méér likes, méér verkopen en méér inschrijvingen op je mailinglijst.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print
Share on email
WhatsApp chat