fbpx

7 PRAKTISCHE SCHRIJFTIPS HOE JE VLOTTE EN PERSOONLIJKE TEKSTEN SCHRIJFT, ZODAT HET ALLEMAAL NET EEN STUKJE MAKKELIJKER GAAT

Vroeger hadden we winkels en verkochten we aan de toonbank.

Vandaag de dag wordt er veel meer verkocht via het internet. 

Om de aandacht van je potentiële klanten te trekken heb je goede teksten nodig. 

Daarom geloof ik erin dat het inzetten van pakkende woorden op het juiste moment ook de nummer één business ‘skill’ is dat je moet leren om een winstgevende business op te bouwen.

Tenslotte: de juiste woorden op de juiste plaats en moment zet je lezer aan tot actie. Als je je lezer niet kan motiveren om actie te ondernemen, hoe krijg je dan klanten binnen?

Je kunt nog zo’n fantastische dienst of product hebben, maar zonder overtuigende teksten is net als 
rijden in de 1e versnelling – je komt écht niet ver! 

Hoe je pakkende teksten schrijft zonder ploeteren en zweten

Niemand is geboren met een pen en een stuk papier in zijn handen.

We weten simpelweg niet hoe we pakkende en overtuigende teksten kunnen schrijven. 

En ergens is dat ook logisch…  

Omdat wij nooit hebben geleerd hoe we dit moeten doen!

Vroeger leerde je van de juf of meester schrijven op een onpersoonlijk manier met veel lange zinnen en saaie werkwoorden.  

Het is dus niet zo verwonderlijk dat je geen idee hebt hoe je teksten schrijft die verkopen.

Hier is het probleem… 

De meeste ondernemers denken dat schrijven zo moeilijk is en dat het ze oneindig veel tijd in beslag gaat nemen. Ze kunnen zich nauwelijks voorstellen dat ze ooit de copywriter ‘skills’ onder de knie krijgen – en laten het voor wat het is.

Maar ja, als het niet loopt in je bedrijf zoals je voor ogen had, is méér werken met méér uren om dezelfde boodschap te verspreiden niet de oplossing.

Wat betekent dat voor jou als je boodschap met de wereld niet of nauwelijks wordt gedeeld?

Dus hoe zet je de juiste woorden in op het juiste moment, zodat je je lezer meeneemt in het verhaal van begin tot het eind zonder dat ze halverwege afhaken? In deze blog: 

7 tips om je bestaande tekst te transformeren naar persoonlijk en vlot geschreven teksten die verkopen

Maar eerst even dit. 

Heb jij na een lange dag werken ’s avonds nog zin om je te vermoeien met teksten waar je bij elke zin moet nadenken wat ze precies bedoelen? Waarschijnlijk niet!

Na een dag hard werken vinden we het wel fijn om onze hersenen te voeden met hapklare brokken en snaaibare luchtige content. 

Met deze tips –  die je direct kunt toepassen – transformeer jij je bestaande tekst naar een tekst die van je beeldscherm afspat.

TIP #1 - Schrijf zoals je praaT

Eigenlijk om de simpele redenen:

  • – omdat het persoonlijker wordt ervaren en het leest zo lekker vlot door; 
  • – je teksten beter worden onthouden
  • – je opvalt tussen de massa’s in schrijftaal geschreven teksten.
  •  

Maar wat is nu precies schrijftaal? Hierbij een paar voorbeelden:

‘Indien je geïnteresseerd mocht zijn in de functie, word je verzocht ons een motivatiebrief en curriculum vitae toe te zenden’

of 

‘Op zelfstandige wijze en gericht op resultaat dien je er zorg voor te dragen dat optimale resultaten worden behaald’.

Van dergelijke teksten worden je lezers over het algemeen niet razend enthousiast.

De reden dat we in spreektaal spreken is omdat het werkt. Simpelweg omdat er door spreektaal een hele natuurlijke, prettige schrijfstijl ontstaat die veel persoonlijkheid aan je tekst geeft. 

Met spreektaal spreek jij eerder je doelgroep aan, maar kan het ook zijn dat jij mensen afstoot. En dat is niet erg, je kunt er tenslotte niet voor iedereen zijn.

Door in spreektaal te schrijven elimineren we gelijk vakjargon en nietszeggende woorden uit je tekst. Nietszeggende woorden zijn woorden met meerdere betekenissen. Op het moment dat je lezer moet gaan bedenken wat jij bedoelt in je tekst – haken ze af. 

Hoe schrijf je in spreektaal?

Stel je voor je zit tegenover je vriend/vriendin en je begint enthousiast te vertellen over je nieuwe aanbod, training of workshop. Dit is spreektaal en deze woorden gebruik je in je tekst, zonder de ehh’s en de mmm’s.

Schrijf je tekst op zoals je deze hardop zou uitspreken. Je kunt daar de volgende trucjes voor gebruiken:

Spreek je gedachten hardop uit

De woorden die je wilt schrijven komen nu vanzelf.

Neem je gesprek op en luister je gesprek terug en schrijf deze over. 

Voor veel ondernemers blijft het schrijven in spreektaal een ‘dingetje’,  ze hebben het gevoel dat ze minder serieus worden genomen. Zeker als het gaat om teksten voor een zakelijke doelgroep. 

En ja, ook ik heb klanten die hun zakelijke doelgroep graag met schrijftaal benaderen. Dat is ook hun goed recht trouwens. Maar ik blijf er toch van overtuigd dat spreektaal lekkerder leest.

TIP #2 - MEER VERKOPEN? SCHRIJF ACTIEF

Actieve zinnen lezen prettiger dan passieve zinnen.

Je hoeft er als lezer minder bij na te denken: je ziet meteen een beeld voor je van wat de schrijver bedoelt. 

Niet: De tekst wordt door haar gelezen.

Wel: Ze leest de tekst

Er is een oplossing om je teksten een snelle make-over te geven naar actieve teksten. Dit doe je door de oersaaie hulpwerkwoorden eruit te halen en de zinnen te herschrijven. Hierdoor word je zin actief. 

Actieve zinnen lezen prettiger dan passieve zinnen. Je hoeft er als lezer minder bij na te denken: je ziet meteen een beeld voor je van wat de schrijver bedoelt.

Gebruik het liefst zo min mogelijk werkwoorden per zin. Dit lukt niet altijd, maar let er wel op.

Als je merkt dat je zin veel werkwoorden telt, splits de zin dan op in 2 zinnen. Of herschrijf de zin zonder de saaie hulpwerkwoorden, want zinnen met veel werkwoorden lezen lastig.

Dit zijn de oersaaie hulpwerkwoorden:  zijn, worden, staan, gaan, lopen, kijken, hebben, doen, maken en komen.

Een voorbeeld tekst met én zonder saaie werkwoorden. 

 

TIP #3 - VERMIJD VAKJARGON EN MOEILIJKE WOORDEN

Schrijf je teksten luchtig door vakjargon en moeilijke woorden te vermijden en voorkom dat je lezer afhaakt. 

Word jij blij van deze tekst? (Dergelijke teksten zie ik regelmatig voorbij komen op ons world wide web)

In mijn werk help ik mensen van a naar beter. Ik zorg dat ze weer een dynamische houding aannemen en hun balans herstellen.  In de praktijk signaleer ik dat veel mensen met de juiste interventies een grote verandering kunnen doormaken, waardoor ze weer kunnen vertrouwen op hun innerlijke waardes en mij trots maken dat ik ze in mijn spreekkamer heb gehad..

Bij de vetgedrukte woorden moet je al nadenken: wat bedoelt de schrijver nu precies? 

 

Dezelfde boodschap maar dan anders (Zo kan het ook)

Wat ik wil zeggen? Ik vind het geweldig om mensen te helpen die vastlopen met zichzelf. Een van mijn klanten is een directrice van een groot bedrijf. Ze vertelde me dat ze al weken nauwelijks had geslapen, omdat ze zich zorgen maakte over haar bedrijf. Met een lesje mindfulness zorgde ik ervoor dat ze weer in contact kwam met haar gevoel. Hierdoor kreeg ze rust in haar hoofd. Een dag later belde ze me op: ze had geweldig geslapen en ze heeft gelijk een paar knopen doorgehakt in haar onderneming. Hier word ik heel blij van. 

Waarschuwing! 

Een tekst geschreven in onduidelijke vage taal wordt minder serieus genomen door de lezer. Het gevoel van ‘vaagheid of onduidelijkheid’ zorgt voor een gevoel van wantrouwen

Waarom zijn ze zo onduidelijk? Wat proberen ze te verbergen? Dit zijn hersenspinsels die gelijk de kop op steken bij het lezen van dergelijke teksten. Persoonlijk geschreven teksten die makkelijk en vlot lezen, zorgen voor een goed gevoel en vertrouwen. Je wilt natuurlijk ook dat mensen zich goed voelen bij het lezen van jouw teksten. 

Ik heb een lijst gemaakt met woorden die je tekst verprutsen en een lijst met woorden die je tekst een ‘boost’ gevendeze download je hier 

TIP #4 - VOORKOM AFHAKERS

De meest voorkomende redenen dat lezers afhaken omdat: 

  • – je tekst niet interessant genoeg is;
  • – je tekst veel te langdradig is en je niet snel genoeg tot de kern komt;
  • – je tekst niet makkelijk leest.
  •  

Lezers haken ook af als ze de draad van het verhaal kwijt zijn. 

Misschien herken je dit wel.

Je leest een tekst maar op gegeven moment weet je niet meer wat je gelezen hebt. Je scrolt terug en leest nogmaals de tekst. Dit is vervelend en als je dit een 3de keer gebeurt, haak je af.  

Wees duidelijk in je teksten, wat zeg je nu precies? Laat je tekst altijd door iemand anders lezen en vraag of ze je hebben begrepen. Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, is dat niet altijd voor de ander.

Duidelijkheid gaat voor een mooi geschreven tekst. 

 

TIP #5 - GEEN FOUTEN - LEES JE TEKST ALTIJD HARDOP VOOR

Om oneffenheden uit je tekst te halen raad ik je aan om deze hardop voor te lezen, hierdoor merk je eenvoudig of je zinnen lekker lopen en haal je snel de taalfoutjes eruit. 

Om het jezelf makkelijker te maken heb ik een website: Naturalreaders.com ontdekt. Deze website zet woorden om in spraak. Super handig en minder vermoeiend.

https://www.naturalreaders.com/online/

TIP #6 - HOE JE SNEL SCHRIJFT VANUIT 'FLOW'

“Ik ben al uren bezig en ik krijg geen woord op mijn beeldscherm. Ik heb precies een plaatje in mijn hoofd hoe mijn tekst eruit moeten komen te zien, maar ik zit nu al uren geplakt aan mijn laptop en mijn beeldscherm blijft leeg”.

“Ik word gek!”

Herkenbaar?

Heb jij ook moeite met het vinden van de juiste woorden? Laat staan dat ze dan ook nog zo zijn neergezet dat ze je klanten opleveren?

Wist jij dat zodra je gaat schrijven dat er verschillende hersenonderdelen met elkaar aan het werk gaan?

Hersenonderdelen als: motoriek, emotie, creativiteit en lezen zorgen er samen voor dat je je woorden op papier krijgt. Helaas zijn deze hersenonderdelen niet altijd de beste vrienden en gaan ze regelmatig met elkaar op de vuist.

Wil je een tekst schrijven en deze ondertussen bewerken door bijvoorbeeld de rode regel correcties gelijk weg te halen? Is het gelijk hommeles in de tent.

Deze twee dingen gaan niet samen.

Je linker-, en rechter hersenhelft moeten dan samenwerken en hierdoor ontstaat er vaak een kortsluiting.

Dus ga je tijdens het schrijven ook redigeren, dan haal jij jezelf continu uit de flow. Met als gevolg dat het schrijven van je tekst 2 keer zolang duurt en meestal niet met het gewenste resultaat. 

Ik heb een blog hierover geschreven: 

8 TIPS om je creatieve FLOW te vinden, zodat je sneller en betere teksten schrijft

TIP #7 - HOE JE EEN PAKKENDE KOPTITEL SCHRIJFT

Wat ondernemers het meest lastig vinden is: hoe krijg je de aandacht?

Antwoord: door middel van koptitels… 

Wanneer je de boeken leest van ‘s werelds beste copywriters zoals David Ogilvy en anderen, lees je opmerkingen over hoe ze net zoveel (zo niet meer) tijd aan koptitels besteden als aan de rest van hun teksten. 

En dat is logisch, 80% van de lezers beslist bij het lezen van je koptitel of ze verder lezen of dat ze snel verder scrollen.

Bijvoorbeeld:

– Het geheim hoe je 5 kilo verliest in 4 weken. 

– Hoe je een verzekering kiest die je geld bespaart. 

– Hoe je een pakkende titel schrijft die lezers aantrekt.

Waarom werken deze koppen zo goed? Om een paar redenen.

Je creëert nieuwsgierigheid door een vraag te stellen, hierdoor ligt de lezer bijna aan je voeten om te weten wat het antwoord is op deze vraag. 

En als kers op de taart bied je een resultaat: 5 kilo verliezen, geld besparen, lezer aantrekken. 

Wil jij je bedrijf laten groeien zorg voor een pakkende koptitels, dan weet je in ieder geval zeker dat je teksten worden gelezen. 

nu je hier bent...

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad en dat het je nieuwe inzichten heeft opgeleverd? Pak nog eens je bestaande teksten erbij en kijk of je deze kunt aanpassen met wat je zojuist hebt gelezen.

Wil je  nog meer tips en praktische handvatten? Schrijf je dan in voor één mijn webinars. In dit webinar deel ik ook een van mijn beste templates met je,  zodat je eenvoudig een pakkende tekst schrijft voor sociale media.

Dit zijn geen verkoop webinars. Ik bied aan het eind van het webinar een korting op mijn online programma’s. Gewoon waardevolle tips om jou verder te helpen. 

Data: 

22 juni 10:00 uur 

25 juni 10:00 uur 

Wie is Susan?

Als copywriter coach help ik ambitieuze ondernemers die snakken naar meer klanten en willen groeien met hun bedrijf. Ik help ze online en offline hoe ze vlotte en persoonlijke teksten schrijven die verkopen. Ik rammel het liefst de hele dag op mijn laptop om smeuïge verhalen en teksten te schrijven voor mijn klanten. Daarnaast geef ik regelmatig trainingen, als copywriting coach, aan de deelnemers uit het business programma van Eelco de Boer. 

Even spieken

ps

Een wervende tekst straalt passie en energie uit.

De meeste ondernemers die ik coach hebben door enthousiasme wat ze uitstralen en de passie die ze delen geen moeite om eenmaal aan tafel de ‘koop’ te sluiten. Wel vinden ze het lastig om hun teksten zo te schrijven dat ze deze passie en energie overbrengen naar de lezer. 

Daarom is het zo belangrijk dat je weet hoe je je boodschap op een persoonlijke en aansprekende manier overbrengt, zodat de mensen denken: Ja, dit is wat in nodig heb!

Ontdekken hoe je vlotte teksten schrijft?  Schrijf je dan in voor één van mijn webinars.