6 eenvoudige stappen om jouw beste jaar ooit te plannen

Het eind van 2019 is in zicht. Een mooie tijd om tijdens deze dagen in jezelf te keren en na te denken welk spetterend 2020 je in je winkelmandje legt. Hoe wil jij je beste jaar ooit plannen? Met deze vragen kom je een heel eind. 

Gebruik dit document als jouw handleiding om jouw beste jaar tot nu toe te plannen

Voor je begint, hier zijn een paar richtlijnen om in gedachten te houden:

# 1: Focus alleen op de komende zes maanden. Je krijgt een kans om te zien wat werkt en wat niet en neem die bevindingen voor in de toekomst mee. 

# 2: Neem een hele dag om te plannen. Je hebt ruimte nodig om na te denken en creatief te zijn. Neem het liefst een ruimte met een whiteboard. Overweeg je dit om thuis te doen, stuur dan iedereen weg. 

# 3: Voor het beste resultaat plan deze dag met iemand die jouw bedrijf kent en jou eventueel een spiegel kan voorhouden.

# 1 Brainstorm & Dromen

In deze fase gaan we brainstormen en dromen.Laat je jezelf niet belemmeren en zwaai met je toverstaf in het rond, en schrijf op wat je heel graag zou willen.

Welke diensten,  projecten, programma’s, nieuw aanbod, acties  en nieuwe ervaringen wil jij voor jezelf 2020?  

Wat zou je doen al je niet zou kunnen falen en geld geen belemmering is. 

Hoe ziet jouw meest succesvolle jaar eruit? 

Neem een mooi schrift en schrijf alles op wat in je opkomt. Ideeën, kansen, mogelijkheden en natuurlijk jouw dromen. 

Brainstorm minimaal 30 minuten maar liever wat langer. 

Een paar ideeën om je te inspireren:

  • Maak een online training voor een passief inkomen. 
  • Een masterclass met 10 [ betaalde] klanten die meedoen voor een heel jaar.
  • Volg een cursus/ training om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. 
  • Start een gratis Facebook-groep om je ideale klant aan te trekken 
  • Huur een virtuele assistent om eindelijk wat extra ondersteuning te krijgen. 
  • Schrijf dat boek waar je het al jaren over hebt.
  • Start een podcast.
  • Geef een webinar om je [online] training te verkopen. 
  • 5.000 nieuwe inschrijvingen op jouw e-maillijst. 
  • Ik besteed meer tijd aan het schrijven van pakkende teksten. 

Laat je niet belemmeren en droom groots

Je ideeën moeten je prikkelen om je vooruit te helpen.

#2 Schrijf je eigen regels

Om jouw beste jaar ooit te plannen is het belangrijk om te kijken naar jouw bedrijfsregels. Waarover ga jij niet onderhandelen. 

Wat is een absolute ‘Nee’ voor jou? 

Waar ga jij geen tijd meer aan ‘verspillen’ 

Met andere woorden…  Wat ben je bereid niet meer te doen? 

Een paar ideeën: 

  • Ik neem alleen klanten aan die bij mij passen. 
  • Ik zorg voor mezelf: ik plan (vooruit)  leuke dingen voor in. Dagje sauna, kapper of spreek met iemand af die ik al lang niet meer heb gezien. 
  • Ik besteed meer tijd aan mijn partner en gezin,  we gaan vaker weer eens samen op stap. 
  • Ik werk maximaal aan 2 grote projecten per jaar.
  • Ik schakel eerder hulp in als ik vastloop. 
  • Ik weiger iets te starten en het niet af te maken. 
  • Ik werk niet langer gratis. 
  • Ik werk niet langer ’s nachts of in het weekend. 

Loslaten is een van de belangrijkste dingen om het bedrijf van je dromen te creëren. 

“Pas als je loslaat wat niet bij je past schep je ruimte voor jezelf”‘ 

#3 Geld

Hoeveel wil je verdienen? Beter nog, wat wil je onderaan de streep overhouden? 

Hoeveel wil je in 2020 verdienen? Wat is het getal wat je in gedachten hebt, maar durf je niet hardop te zeggen?   

Bedenk een bedrag zonder er over na te denken ‘hoe’ je dit gaat regelen. Door een wellicht voor jou onbereikbaar hoog bedrag neer te zetten ga je groter denken.

De acties die je moet ondernemen om €20,000 om te zetten zijn van hele andere aard als je er een nulletje bij zet [€200,000]. 

Een mooie oefening hiermee is een lijstje te maken met acties om €20,000 te verdienen en een lijstje te maken waar boven staat €200,000. Probeer maar eens uit, je staat versteld hoe anders je er naar gaat kijken.  

Ben je er klaar voor… 

Ik wil €  _______________ verdienen in 2020

Yihaa!! You go!

# 4 Een kijkje achterom

Even terugkijken, niet te lang,  om vooruit te komen. 

Zelf kijk ik liever vooruit, maar om een financieel gezond bedrijf te runnen is het goed om regelmatig even achterom te kijken. 

Hoe zagen jouw statistieken eruit? Hoe heb jij het jaar ervaren? 

Nog een paar voorbeelden: 

  • Wat vond je leuk om aan dit jaar te werken? 
  • Wat vond je helemaal geweldig om te creëren en aan werken? 
  • Waar had je een hekel aan? Wat was moeilijk? 
  • Wat voelde moeilijk?
  • Wat wil je nooit meer doen? 
  • Wat wil je veranderen?
  • Wat was je grootste succes? 
  • Wat heeft je niets opgeleverd? 
  • Hoeveel is je e-maillijst dit jaar gegroeid?
  • Hoeveel geld heb je dit jaar verdiend? 
  • Wat waren je kosten? 
  • Hoeveel is er binnengekomen en hoeveel is er uitgegaan? 

Schrijf alle antwoorden op een whiteboard of een groot stuk papier en hang deze op.

#5 We gaan plannen

focus

Je weet nu wat je wel en niet meer wil. 

Nu is het tijd om wat planning en hoe gaat jouw agenda eruit ziet voor de komende zes maanden. 

We doen dit in 2 stappen. 

Stap 1 : bepaal hoe jij in 2020 je geld gaat verdienen. 

Stap 2 : hoe ga je stap 1 plannen. 

Even belangrijk. 

Hou het simpel…

Liever 1 – 3  projecten die goed lopen een paar keer per jaar inplannen, dan iedere keer weer wat nieuws bedenken. Iedere keer wat nieuws bedenken is ‘killing’ voor je bedrijf. 

Wij ondernemers zijn creatief en vervelen ons soms snel, focus je op een paar dingen en blijf daar bij. Je zult merken dat dit beter voor je gaat werken. 

“Less is more”  

Stap 1: bepaal hoe jij in 2020 je geld gaat verdienen

Hoe ga jij je geld verdienen in 2020? Waar wil je je op richten de komende zes maanden? 

Maak een lijst van alle manieren waarop jij van plan bent in de komende zes maanden geld te verdienen. 

Denk strategisch, beter een paar dingen doen en dan die paar dingen heel goed. 

Een snufje inspiratie: 

  • Maak een online cursus en promoot deze meerdere keren per jaar met door [live] webinars. 
  • Maak een live of online workshop en promoot deze meerdere keren via sociale media. 
  • Creëer enkele [VIP] coaching / consulting-pakketten voor een paar goed betalende klanten. 
  • Krijg betaald om op het podium te spreken. 
  • Maak “kant-en-klare servicepakketten” [bijvoorbeeld het maken van websites, dieet/maaltijd plannen, behandel pakketten, coachingstrajecten trainingsschema’s] voor een aantal high-end klanten. 
  • Maak een mastermind- of groepscoaching programma en verkoop het online.

Schrijf bij elke actie wat je omzetdoel is. 

Misschien kan je met de volgende ideeën eens testen voor jezelf. 

  1. Overweeg om je prijzen te verhogen. Bekijk eens goed wat je wilt gaan aanbieden en wat de waarde is voor de ‘koper’. 
  2. Creëer een extra waarde, een ‘upsell’.  Bijvoorbeeld door een extra coaching sessie/masterclass erbij te geven voor een paar personen. 

Er zijn altijd manieren om een beetje waarde [lees geld] toe te voegen aan je aanbod. 

Dit zijn de echte hersenkrakers…

Het lijkt zo gemakkelijk maar het kunnen je slapeloze nachten bezorgen.

Misschien heb je nog geen idee ‘hoe’ je alles gaat regelen en opzetten, later in dit document gaan we aan de slag met de invulling ‘hoe’. 

Wijs bij elke actie die je wilt gaan ondernemen een omzetdoel toe en plan deze voor de eerste 6 maanden van het jaar. 

Op deze manier heb je iets om naar toe te werken en het geeft een makkelijker overzicht voor jezelf in plaats van te werken met 12 maanden.  

De ervaring leert dat je maximaal 3 – 5 focusgebieden kunt bepalen waar je in een jaar voldoende aandacht aan kan besteden. Bepaal voor jezelf wat deze factoren zijn voor het komende jaar. Welke factoren zijn écht van meerwaarde voor jou en je bedrijf? En zeg bewust ‘’nee’’ tegen al het andere wat op je pad komt. 

Stap 2: hoe gaan we bovenstaande antwoorden inplannen. 

Neem bijvoorbeeld een groot planningsbord of een vel papier en teken de maanden uit van 2020

Via deze site kan er ook eentje bestellen: https://www.simplyprint.nl/pagina/groep/17-jaarplanners

Liever digitaal? Google-calendar zou een mooie optie kunnen zijn. 

Vind je plannen nu super lastig. Schrijf je dan in voor het project van Tibor.nl. https://tibor.nl/project-hemera/

Bekijk alles wat je hebt opgeschreven en plan de acties in. 

Hier zijn enkele specifieke richtlijnen die dit proces gemakkelijker kunnen maken: 

Plan wekelijks: 

  • Plan de tijd in je agenda om af te stemmen. 

Een aantal keren per week neem ik even de tijd om af te stemmen, het is eigenlijk een soort ‘zaken doen met jezelf’. Even tijd om ‘te voelen’ wat voor jou de volgende stappen zijn in je bedrijf. Je geeft op deze manier veel meer richting aan je leven wat je wel en wat je niet wilt bereiken, doelen stellen is heel belangrijk tijdens het afstemmen. 

Hoe werkt het…

Neem elke week de tijd, maakt niet uit hoelang, zoveel je nodig hebt, 10 minuten is ook al prima. Schrijf alles op wat in je gedachten komt. Schrijf over de mooiste versie van jezelf en jouw bedrijf. Schrijf alles uit alsof het er al is! Bijvoorbeeld; ik leef in overvloed, ik heb voldoende geld, ik heb veel klanten of ik ben dankbaar voor….  enzovoort. 

Opschrijven is van cruciaal belang tijdens het afstemmen, het heeft als doel om jouw gedachtenpatroon te veranderen. 

Jouw gedachten bepalen alles! Heb jij negatieve gedachten, bijvoorbeeld omdat het financieel wat minder gaat? Dan zul je alleen maar van hetzelfde aantrekken. Op deze momenten is het dan van groot belang dat jij je focus verlegt naar wat wél mogelijk is. Dit noemen ze ook wel de wet van de aantrekkingskracht. 

Door het afstemmen wekelijks [mag vaker] te herhalen wordt dit steeds beter geconditioneerd in je hersenen en zet je een andere energie in werking naar een voor jouw nieuwe waarheid.  

Plan elke maand: 

  • Plan ‘droomdagen’, een tip van Eelco de Boer,  plan structureel een dag in de maand dat je geen afspraken maakt en helemaal vrij houdt om na te denken over je bedrijf. 

Plan halfjaar basis: 

  • Plan in je de acties/promoties die je gaat uitvoeren. 
  • Plan tijd in om bovenstaande acties voor te bereiden en neem deze ook in je planning op. 
  • Als je alles hebt verwerkt kijk dan nog eens goed naar je planning, staat alles niet te dicht op elkaar? Is er genoeg ruimte voor jou en voor je potentiële klanten? Teveel lanceren/promoties/acties  kunnen verstikkend werken. Jouw potentiële klanten hebben ook ‘pauze’ nodig. 
  • Heb je ook je andere activiteiten die je bedrijf vooruit helpen ingepland? 

Wat plan je nog niet? 

Die dingen die je echt wilt doen, maar misschien nog niet in je agenda staan omdat

ze nog niet concreet genoeg zijn. Schrijf die ergens anders op, en voeg deze toe als

de tijd rijp is.

# 6 Kapot denken

Daar kunnen we heel goed in zijn, vooral vrouwen… [sorry]. 

Excuses, zelfsabotage 

Om maar niet te doen wat we bedacht hebben.  

We zijn vaak bang voor afwijzing uit de omgeving en dan is het makkelijker om maar niets te doen. 

Vluchten… 

Wil je succesvol worden dan zal je af te toe even je grote teen buiten je comfortzone moeten zetten. En laat je niet saboteren door je gedachten dat je het niet kunt, bang bent om te falen enzovoort.

Stel jezelf eens de volgende vraag?: “Als ik in staat ben om dit voor elkaar te krijgen, om mijn meest succesvolle jaar te creëren, hoe moet ik dan denken?”

Met welke gedachten maak ik echt grote stappen? Schrijf deze op. 

Wees eens eerlijk. Ben je enthousiast over de acties/projecten die in voor 2020 heb uitgezet? 

Is je antwoord ‘Nee’ neem dan de tijd om terug te gaan naar de tekentafel. 

Natuurlijk zijn er momenten dat je het even niet meer ziet zitten en ga je twijfelen maar geef het een kans. Probeer minimaal alles meerdere keren uit en geef niet op als het bij de 1e keer niet gelijk loopt. 

“Maak geen definitieve beslissing op basis van een tijdelijk gevoel”

Alles uitgeplant en doordacht? Dan is nu de tijd om in actie te komen. 

Doe 1 ding tegelijkertijd en niet alles tegelijk 

Alles wat je aandacht geeft groeit, wanneer je jouw aandacht verdeeld doe je alles minder. 

 

HOE JE INSPIRERENDE TEKSTEN SCHRIJFT ZONDER PLOETEREN EN ZWETEN

Dit is je complete online programma met tekstformules en schrijftemplates om onweerstaanbare teksten te schrijven die verkopen

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print
Share on email
WhatsApp chat