Susan Wind

Susan Wind

Elke businesscoach heeft het over doelgroepen, zonder doelgroep geen succesvol bedrijf. Toch?

Als ik deze zin typ, voel ik gelijk heel veel weerstand door mijn hele lijf. Ja, ik ben ook [business]coach en verstandelijk kan ik heel goed onderbouwen waarom je een doelgroep nodig hebt voor het beste resultaat.

Maar wat heb ik er een hekel aan om eerlijk te zijn. Ik kan toch iedereen helpen… [ja, ook ik…]

Als ietwat sensitief ondernemer, en misschien herken je dit wel, heb ik niet een maar wel meerdere talenten.

Ik ben marketing expert, therapeut, schrijf lekker commercieel, sta graag op het podium en verkoop graag reizen…

Maar hoe stop ik alles in een vaatje en vind ik hier ook nog het juiste publiek voor? Ik wil het liefste al mijn talenten inzetten voor iedereen.

Niet slim…

Klant willen graag een expert. Iemand die jouw probleem begrijpt en daar de oplossing voor heeft. Ze willen geen alleskunner.

Hoe is dit jij jou?

Vlieg jij als ondernemer ook weleens boven de luchthaven, maar weet je niet welke landingsbaan jij moet nemen als het om kiezen van een doelgroep gaat?

Jij weet waarschijnlijk goed waar je nu staat en wat je doel is.

Maar bij de volgende vraag, ‘wat staat er tussen jou en je doel in, met andere woorden, wat belemmert jou om jouw doel te bereiken’, krijg ik meestal geen duidelijk antwoord.

Simpelweg omdat je het niet weet of omdat je wel ‘iets’ voelt maar je krijgt de vinger er niet opgelegd.

Volg jij dan je verstand of ga jij af op je intuïtie? Met andere woorden, laat jouw verstand of jouw intuïtie je landen op de juiste landingsbaan?

Afgaan op je intuïtie is voor velen vaag, onduidelijk en spannend. Wat zegt je intuïtie nu precies tegen je, kan ik er op vertrouwen of zijn het maar hersenspinsels?

Tijdens mijn intuïtieve coachingssessies maak ik voor jou de vertaalslag van wat jij onbewust al voelt, maar waar je geen directe woorden aan kan geven. Lees hier wat zo’n coachingsessie jou gaat brengen.

Intuïtie is een prachtig hulpmiddel om te bepalen wat jouw doelgroep is, maar maak daarnaast een paar praktische oefeningen voor nog meer inzichten.

DE 5 STAPPEN OM JOUW DOELGROEP TE BEPALEN

Kiezen is belangrijk. Want je kunt niet alles voor iedereen zijn.

Of dacht jij van wel?

Om jouw doelgroep te bepalen heb ik een aantal opdrachten.

#1.

Neem een stuk papier en schrijf bovenin je dienst of product. Schrijf daaronder in steekwoorden wat je product of dienst allemaal doet. 

#2.

Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van jouw ideale doelgroep?

Tegen welke problemen lopen zijn aan. Maak een lijstjes met deze kenmerken. Deze kenmerken zijn belangrijk om te gebruiken in je teksten of als zoekwoorden in te zetten bij een Facebook advertentie.

Bijvoorbeeld: jouw doelgroep is altijd moe, kunnen zich niet concentreren, weinig energie, zijn niet handig met computers, hebben altijd ruzie met hun kinderen, ze wonen in de Randstad, zijn 50-60 jaar oud, het zijn alleen mannen enzovoort, enzovoort.

Om deze kenmerken te achterhalen is het van belang zoveel mogelijk met jouw doelgroep te spreken. Ga eens vragen waar zij tegenaan lopen.

#3.

Binnen je doelgroep zit je ‘ideale klant’. Wie is dat? Mijn ideale klant is iemand, waar ik enorm naar uitkijk als de afspraak is. Ik heb er gewoon zin in.

Voor welke [ideale klant] spring jij ‘s morgens je bed uit en geeft jou veel energie?

Maak van deze specifieke ideale klant een omschrijving. Teken of zoek je ideale klant uit in een tijdschrift en geen hem/haar een naam. Op deze manier begint je ideale klant voor je te leven.

#4.

Neem een stuk papier en zet bovenin de woorden ‘verlangens’ en ‘frustraties’. Maak 2 kolommen, in de 1e kolom schrijf je frustraties en de 2e kolom de verlangens van je doelgroep. Deze lijst is een mooi hulpmiddel bij het opzetten van teksten.

#5.

En nu een korte maar moeilijke vraag voor veel ondernemers.

Welk probleem los jij op voor jouw klant en hoe los jij dit probleem op?

Wil je hier graag meer over weten en uitzoeken welke doelgroep het beste bij jou past. Ik wil hier graag met je over in gesprek. Maak hier een afspraak. 

Gratis template

Afstemmen op je doelgroep

Om je verder op weg te helpen met het bepalen van je doelgroep heb ik een template gemaakt met nog meer vragen om af te stemmen op jouw ideale klant 

Deel deze blog