In 5 stappen je doelgroep bepalen

De 5 stappen om jouw doelgroep te bepalen.

Kiezen is belangrijk. Want je kunt niet alles voor iedereen zijn.

Of dacht jij van wel?

Om jouw doelgroep te bepalen heb ik een aantal opdrachten.

#1.

Neem een stuk papier en schrijf bovenin je dienst of product. Schrijf daaronder in steekwoorden wat je product of dienst allemaal doet. 

#2.

Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van jouw ideale doelgroep?

Tegen welke problemen lopen zijn aan. Maak een lijstjes met deze kenmerken. Deze kenmerken zijn belangrijk om te gebruiken in je teksten of als zoekwoorden in te zetten bij een Facebook advertentie.

Bijvoorbeeld: jouw doelgroep is altijd moe, kunnen zich niet concentreren, weinig energie, zijn niet handig met computers, hebben altijd ruzie met hun kinderen, ze wonen in de Randstad, zijn 50-60 jaar oud, het zijn alleen mannen enzovoort, enzovoort.

Om deze kenmerken te achterhalen is het van belang zoveel mogelijk met jouw doelgroep te spreken. Ga eens vragen waar zij tegenaan lopen.

#3.

Binnen je doelgroep zit je ‘ideale klant’. Wie is dat? Mijn ideale klant is iemand, waar ik enorm naar uitkijk als de afspraak is. Ik heb er gewoon zin in.

Voor welke [ideale klant] spring jij ‘s morgens je bed uit en geeft jou veel energie?

Maak van deze specifieke ideale klant een omschrijving. Teken of zoek je ideale klant uit in een tijdschrift en geen hem/haar een naam. Op deze manier begint je ideale klant voor je te leven.

#4.

Neem een stuk papier en zet bovenin de woorden ‘verlangens’ en ‘frustraties’. Maak 2 kolommen, in de 1e kolom schrijf je frustraties en de 2e kolom de verlangens van je doelgroep. Deze lijst is een mooi hulpmiddel bij het opzetten van teksten.

#5.

En nu een korte maar moeilijke vraag voor veel ondernemers.

Welk probleem los jij op voor jouw klant en hoe los jij dit probleem op?

HOE JE INSPIRERENDE TEKSTEN SCHRIJFT ZONDER PLOETEREN EN ZWETEN

Dit is je complete online programma met tekstformules en schrijftemplates om onweerstaanbare teksten te schrijven die verkopen

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print
Share on email
WhatsApp chat